Специфические особенности и роль лингвострановедческого материала в процессе обучения чтению на уроках английского языка в 7-х классах
p align="center"> СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

1. West M. Learning to read a foreign language. L. 2000.

2. И.В Рахманова. Общая методика обучения иностранным языкам в средней школе. М. 1998.

3. М.Л Вайсбурд. Требования к текстам для самостоятельного чтения на английском языке в 7-м классе. М. 2001.

4. В.С. Цетлин. Требования к текстам для синтетического чтения на английском языке в 7-м классе. М. 2000.

5. Т.Г. Егоров. Психология овладения навыком чтения. М.1996.

6. И.В. Карпова. Теория и методика учебного перевода. М.2000.

7. Д.В. Иванов. Об основах аналитического чтения. М.1997.

8. Автореферат Докторской Диссертации. М. 1999.

9. А.А. Шаляпина. Теория и методика учебного перевода в 7-х классах. М. 2002.

10. М.В. Лиховицкий. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.1999.

11. А.П. Старков. Обучение английскому языку в средней школе. М. 1997.

12. В.С. Цетлина. Курс обучения иностранным языкам в средней школе. М. 1997.

13.И.В. Карпов. «Иностранные языки в школе». Анализ процесса понимания и перевода учащимися иностранных текстов М. 1998.

14. С.И. Миролюбова. Общая методика обучения иностранным языкам. Просвещение. М. 1997.

15. В.Д Аракин. Методика преподавания английского языка в 5-7-х классах. М.1999.

16. Б.Ф. Корндорф. Методика преподавания иностранного языка. М. 1997.

17. Т.К. Климентьева. Теория и методика английского языка. М. 1998.

18. К.Н Качалова. Методика обучения иностранным языкам. М. 1997.

19. К.А Ганшина. Теория и методика английского языка. М. 1999.

20. С.Ф. Шатилов. Методика обучения английского языка в средней школе. М. 2001

21. Littlewood W. Communicative Language Teaching. Cambridge Language Teaching Library. - Cambridge University Press, 1999.

22. Woodward T.,Lindstromberg S. Planning From Lesson to Lesson. A way of making lesson planning easier. - Longman, 1998.

23. И.Л. Колесникова, О.А. Долгина. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. - СПб.: Русско-Балтийский информационный центр «БЛИЦ», Cambridge University Press, 2001.

24. Мартан Ж.П. Использование метода «Учение через обучение» на уроках иностранного языка.

25. Идилова С.И. Электронные образовательные проекты и межкультурная коммуникация.

26. Пассов Е.И. Коммуникативный метод обучения иностранному языку. М., 1999.

27. Артемов Б.А. Языковая коммуникация и обучение иностранным языкам. М., 1997.

28. Путилова Т.С. Решение коммуникативных задач школьниками разных возрастных периодов. М., 1998.

29. Потебня А.А. Мысль и язык. Полное собрание сочинений, 1999.

30. Леонтьев А.А. Цели и содержание обучения говорению в средней школе. Иностранные языки в школе, 2000.

31. Иностранные языки в школе. Обучение иностранным языкам. М., 2005.

32. Ковшова Л.С. Зарубежная литература. М., 1998.

33. Бим И.А. К проблеме оценивания современного учебника иностранного языка. Иностранные языки в школе № 6, 1999.

34. Комланский Г.Н. Лингвокоммуникативные аспекты речевого общения. Иностранные языки в школе,1, 1999.

35. Иностранные языки в школе. 2, 1997.

36. Рогова И.П. Беседы об уроке иностранного языка. М., 1998.

37. Кушин Л.Ю. Виды аудирования. 1997.

38. Сахорова А.Н. Методика обучения иностранного языка в средней школе. М. Просвещение, 1999.

39. Speak English. Новый курс английского языка из Великобритании. М., 2005.

40. Easy English. Новый курс английского из Великобритании. М., 2006.

ПРИЛОЖЕНИЕ 1

Учебно-методический комплекс по обучению поисковому чтению

Текст 1.

BBC1

7.00 Planet Saturday: Little Bear (R) (T) (S) 7.30 Brum (R) (T) (S) 7.50 Gadget Boy (R) (T) (S) 8.15 Rugrats (R) (T) (S) 8.40 Flint the Time Detective (T) (S) 9.00 The Saturday Show (T) (S) 12.00 Football Focus

12.50 BBC News (T)

1.00 Grandstand: 1.10 Racing from Newbury. 1.20 Rugby Union Build - Up. 1.40 Racing. 1.50 Rugby Union Build - Up. 2.05 Racing. 2.20 Rugby Union Build - Up. 2.40 Racing. 2.50 Six Nations Rugby Union. 3.45 Football Half - Times. 3.55 Six Nations Rugby Union. Times may vary. (T) (S)

4.45 Final Score. 5.35 News; Weather (T) 5.50 Regional News; Sport

5.55 Jim Davidson's Generation Game (T) (S)

6.50 Dog Eat Dog Ulrika Jonsson Hosts the Challenge show. (T) (S)

7.30 The National Lottery: Winning Lines Phillip Schofield introduces the lottery-based quiz show. (T) (S)

BBC2

6.10 Open University

8.00 Weekend 24. News. (S) 9.00 Well Connected 9.30 The Ad Factor (T) 10.00 Well Connected 10.05 Big Money in Kentucky (T) 10.35 Open Advice Shorts: Feedback. With Newcastle United Goalkeeper Steve Harper. (T) 10.40 See Hearl On Saturday (S)

11.25 The Sky at Night (R) (T) (S) 11.45 Holiday Snaps (T) (S) 12.00 Stingray (R) (T) 12.25 The Natural World (R) (T)

1.15 FILM: A Double Life (1947) An Actor playing Othello becomes obsessed with the role, triggering a real-life tragedy. Oscar-winning theatrical drama, starring Ronald Colman. (T)***

2.25 FILM: The Treasure of Pancho Villa (1995) The story of a 1915 gold-train robbery masterminded by the infamous Mexican bandit. Action adventure, starring Rory Calhoun and Shelley Winters. (T)*

5.15 FILM: To Hell and Back (1955) Second World War biopic (T) ** 5.55 Animal Alphabet (R) (T) 5.58 The Clangers (R) (T)

CHANNEL 4

6.05 The Hoobs (R) (T) 6.35 Blue Clues (T) 7.00 Offshore Powert 7.30 Motorsport on 4. 8.00 Trans World Sport 9.00 The Morning Line 10.00 Football Italia 11.00 Motorsport Speedway Grand Prix (T) 12.00 Happy Days (R) (T)

2.00 Racing from Ayr and Newn

5.10 Brookside. Omnibus. Jack continues to make amends with Jimmy. (T)

6.35 Channel 4 News Including and weather. (T)

(R) Repeat; (S) Stereo; (T) Teletext; (*) Black/White.

Movie Rating;***** Brilliant, **** Very Good, *** Worth Watching, ** Fair, * Bad.

Key «Brookside» on channel 4 at 5.10.

ПРИЛОЖЕНИЕ 2

Обучение ознакомительному чтению

Текст 1.

ISLAND ESCAPE

SUMMER CRUISING 2003

7 NIGHT CRUISES FROM JUST ?649 pp

Departures: 4 June to Aug `03

Island cruises is s join venture between Royal Caribbean Cruise Lines and First Choice offering you a new style in cruisingll it's a more relaxed, informal and innovative style of cruising. The new concept is «ad-lib» dining - where you are able to sit where you like and dine at a time that suits you! Still, there is an la carte restaurant on board, if you'd prefer to reserve your dining for those special occasions. When it's time to dine you can dress up as much or as you like with the `smart casual' atmosphere onboard.

Attractions onboard the 40.000 tons Island Escape Include a gym and the health club, swimming pool with sunbathing decks, 6 bars, 3 restaurants, duty-free shopping, cuser0center, plus a whole range of activities and entertainment including the onboard nightclub and casino. All cabins provide a high standard of comfort.

Both cruises offer two journey of discovery - a chance to visit a variety of the best destinations in the Mediterranean coupled with numerous shore excursions.

ПРИЛОЖЕНИЕ 3

Учебно-методический комплекс по обучению различным видам чтения

Skimming

Scanning

Intensive

Asking/answering questions

Asking/answering questions

Asking/answering questions

Multiple Choice

Categorizing

Categorizing

Categorizing

Note taking

Correction

Correction

Close

Picture completion

Labeling

Finding differences/similarities

Completing

Predicting

Matching

Gap-filling

Correction

Quiz

Multiple-choice

Matching

Finding differences/similarities

Reordering

Outlining

Multiple choice

Gap-filling

T/F statements

Paragraphing

Note taking

Information transfer

Table-filling

Reordering

Picture completion

Jig-Saw

Translation

Summarising

Quiz

Listing

T/F statements

T/F statements

Matching

Table-filling

Mind-mapping

ПРИЛОЖЕНИЕ 4

Обучение поисковому чтению

Текст 1.

The policeman on the beat moved up the avenue impressively. The impressiveness was habitual and not for now, for spectators were few. The time was barely 10 o'clock at night. But chilly gusts of wind with a taste of rain to them had well nigh developed the streets.

Trying doors as he went, twirling his club with many intricate and artful movements, turning now and then to it's his watchful eye down the pacific thoroughfare, the officer, with his stalwart from and slight swagger, made a one picture of a guardian of the peace. The vicinity was one that kept early hours. Now and then you might see slights of a cigar store of an all-night lunch counter: but the majority of the doors belonged to business places that had long since been closed.

When about midway of a certain block the policeman suddenly slowed his walk. In the doorway of a darkened hardware store a man leaned, with an unlighted cigar in his mouth.

As the policeman walked up to him, the man spoke up quickly.

«It's all right, officer, » he said reassuringly. «I'm just waiting for a friend. It's an appointment made twenty years ago. Sounds a little funny to you, doesn't it? Well, I'll explain if you'd like to make certain it's all straight. About that long ago there used to be a restaurant where this store stands - «Big Joe» Brady's restaurant».

«Until five years ago, » said the policeman. «It was torn down then. »

The man in the doorway struck a match and lit his cigar. The light showed a pale, square-jawed face with keen eyes, and a little white scar near his right eyebrow. His scarfpin was a large diamond, oddly set.

«Twenty years ago to-night, » said the man, «I dined here at « Big Joe» Brady's with Jimmy Wells, my best chum, and the finest chap in the…etc. »

(From O. Henry's Short stories.)

Key:

Facts

Opinions

· The time was barely 10 o'clock at night.

· It was dark.

· There were two men in the street - a stranger and a policeman.

· Etc.

· The policeman moved impressively.

· Chilly gusts of wind.

· His scarfpin was a large diamond, oddly set.

· Etc.

ПРИЛОЖЕНИЕ 5

Упражнение для закрепления новой лексики на послетекстовом этапе.

Текст 1.

THE CAT

Our cats were first tamed in Egypt.

There_____ many kinds of cats: white cats; black cats, _____ cats, red cats; cats with long tails, cats _____ bushy tails, cats with no tails at all. _____ are clean and pretty. They are very wise, _____ can find their way anywhere. You can make _____ friends with cats, but they are not so _____ as dogs. They are more and independent. _____ cats has a nice coat. It is made _____ fur, and the fur is very thick and _____. The cat's feet have sharp claws. It can _____ them in, then its paws are soft. The _____ eyes are green and yellow. It can see _____ the dark and in the light. The light _____ the day is too strong for its eyes, _____ often shuts them. But at night, when _____ is only a little light, it opens its _____ very wide. When the cat happy, it _____. It says, «Purr, purr. »

Key: are, grey with, cats, and, great, loving, the, of, and, there, eyes, sings.

ПРИЛОЖЕНИЕ 6

Примерный образец текста для обучения чтению с полным пониманием содержания

Magician breaks up bank robbery

An Amateur stage magician broke up a bank robbery when he waved his «magic» handkerchief - and made the bandit's pistol disappear. But incredibly, the exconvict arrested for the attempted robbery walked out of court as a free man - because neither the police nor the magician were able to recover the missing weapon. Ten people saw the gunman pull a 38-caliber automatic end point it at a magician, but without the weapon as evidence the judge tossed the case out of the court. A police detective was frustrated. Oscar Gomes, 19, performed in nightclubs in and around Sao Paulo. He was held as a hero after a man standing in line just ahead of him stepped up to a teller's window at the Banco National dos Trabalhadores de Sao Paulo, Brazil, and pulled a gun. Gomes tapped the gunman on the shoulder, waved a bright red handkerchief at him - and the weapon vanished. Then the heroic teenager helped an elderly guard overpower the stunned thief. Unfortunately, the young man reached to the emergency from instinct, and he was unable to recall exactly how he performed the feat of magic. So he couldn't reverse the trick to retrieve the gun, and now a very dangerous criminal is back on the streets.

Key:

1. An Amateur stage magician…

2. Ten people saw…

3. Oscar Gomes, 19, performed…

4. Then the heroic teenager helped…

5. Unfortunately, the young man reached…

ПРИЛОЖЕНИЕ 7

Организация обучения просмотровому чтению

В качестве примера организации обучения просмотровому чтению проводим серию заданий к тексту 2 (уровень - intermediate and above).

Предтекстовый этап.

Task: Look at the titles of these leaflets and say what sort of advertisements we are going to read today.

Key: Advertisements about summer holidays, resorts, cruises.

Текстовый этап.

Task: Look through the advertisements of different resorts and fill in the table if the information is provided.

The name of the place

Swimming pool (put «+» if any)

Health club/center, sporting, activities (put «+» if any)

Number of restaurants

Casino (put «+» if any)

Price

1

Summer Cruising

2

Sandals

_

_

3

Canary Island

_

_

4

Cruises to Spain

?49 pp

Key:

The name of the place

Swimming pool (put «+» if any)

Health club/center, sporting, activities (put «+» if any)

Number of restaurants

Casino (put «+» if any)

Price

1

Summer Cruising

+

+

1

+

?649 pp

2

Sandals

_

_

_

_

_

3

Canary Island

_

_

_

_

?699 pp

4

Cruises to Spain

+

_

3

+

?49 pp

Послетекстовый этап.

Task: Role-play - act out a situation.

ПРИЛОЖЕНИЕ 8

Глоссарий

Asking/ Answering Question - вопросо-ответные упражнения - предполагают запрашивание и предоставление необходимой информации.

Cotegorising - деление на категории - группировка языковых или смысловых элементов согласно обозначенным категориям или определение этих категорий.

Close - восстановление/ заполнение пропусков - прием работы со связным текстом, в котором преднамеренно пропущено каждое n-е слово (n колеблется от 5 до 10). Задача учащихся - восстановить деформированный текст, подобрать пропущенные слова по смыслу, исходя из контекста или привычной сочетаемости слов.

Completing - упражнение на дополнение - прием работы, основанный на отрывке текста или ряда незаконченных предложений, которые необходимо закончить, используя информацию, полученную из прочитанного текста.

Correction - исправление - отделение и корректировка языковых или содержательных нарушений в тексте.

Finding differences/ similarities - сопоставление/ нахождение сходств и различий - прием работы, основанный на сравнении двух или более объектов, например: картинок, слов, текстов и так далее.

Gap-filling - заполнение пробелов/ пропусков - прием работы, в основе которого лежит методика дополнения или восстановления недостающих языковых элементов.

Information Transfer - перекодирование информации - прием работы, заключающийся в переносе информации из одной формы ее представления в другую, например: трансформация вербальной информации (текст, предложение, слово) в невербальную (картинка, жест, прочее) или наоборот.

Jig-saw reading (listening) - «мозаика» - прием работы, основанный на разделении «банка информации», то есть текста для чтения или аудирования. После ознакомления с определенной частью информации учащиеся обмениваются ею и восстанавливают общее содержание текста.

Labelling - называние - прием работы, основанный на присвоении имени анализируемому материалу (картине, диаграмме, тексту и прочее).

Listing - составление списка - прием работы, заключающийся в перечислении объектов или идей, связанных с определенной темой/ ситуацией.

Matching - соотнесение/ сопоставление 0 прием работы, заключающийся в распознавании соотносящихся друг с другом вербальных и невербальных элементов, например, между картиной и предложением, словом и его определением, началом и концом предложения и так далее.

Mind-mapping - составление семантической карты - представление основных понятий обсуждаемой темы/ проблемы в графически упорядоченном и логически связанном виде.

Multiple Choice - множественный выбор - выбор правильного ответа из предложенных вариантов.

Note-taking - конспектирование/ составление кратких записей - прием работы, направленный на развитие умения записать кратко в форме заметок содержание прочитанного или прослушанного текста с целью зафиксировать необходимую информацию для дальнейшего использования.

Outlining (making a plan) - составление плана - сокращение информации текста до основных идей, записанных в форме плана, то есть по пунктам.

Paragraphing - деление текста на параграфы - деление сплошного текста на части, согласно основной идее, содержащейся в каждой из них.

Picture-completion - дополнение рисунка/ картины - прием работы, заключающийся в выполнении недостающих частей, объектов на картине.

Predicting - предвосхищение/ прогнозирование - прием работы, направленный на развитие умения предвосхищать содержание/ языковое оформление текста.

Quiz - викторина - опрос-соревнование или опрос-игра, в которой участники отвечают на фактические вопросы общекультурного содержания.

Reordering (Sequencing) - логическая перегруппировка/ восстановление последовательности - перераспределение предлагаемого материала в логической последовательности или согласно плану. Результатом работы является воссозданный связный текст, серия картинок, и так далее.

Table filling - заполнение таблицы - прием работы, основанный на внесении в таблицу необходимой информации.

Translation - перевод - выражение идеи на другом языке. При этом учащиеся должны принимать во внимание лингвистические и культурные особенности языка, на который делается перевод. Перевод может быть устным и письменным.

True/ False Statements - верные/ неверные утверждения - содержательный и смысловой выбор ответов или суждений, который осуществляется путем соотнесения предлагаемых высказываний с содержанием прочитанного или прослушанного текста.

ПРИЛОЖЕНИЕ 9

Урок английского языка в 7 классе на тему «THE PRESIDENTS OF THE UNITED STATES OF AMERICA»

Цели и задачи урока: воспитывать познавательный интерес к предмету, расширить знания по страноведению - познакомить учащихся с некоторыми президентами США; научить выделять главное, составлять связное высказывание по теме; формировать умения и навыки в устной речи.

Оборудование:

ѕ Портреты президентов США: Дж. Вашингтона, А.Линкольна, Т. Джефферсона, Ф. Рузвельта, Джорджа Буша.

ѕ Портрет Д.А. Медведева - Президента России.

ѕ Видеофильм «Гора Рашмор. США» из серии «Великие творения людей».

ѕ Аудиозапись текста :Washington. D.C. » («Happy English - 2», с. 210-211).

ѕ «Wave the Flag, Mr. President» (журнал «Speak Out», 2004, №5, р. 19-19).

ѕ Аудиозапись мелодии «America the Beautiful».

ѕ Книга для чтения по страноведению «США. Стран и люди» (Баграмова Н.В., Воронцова Т.И. - СПб.: Союз, 1999. - С. 36-40).

Ход урока

I. Введение в сюжет урока.

(Звучит мелодия песни «America the Beautiful»).

Teacher (T):

Oh beautiful, for patriot dream

That sees beyond the years,

Thine alabaster cities gleam

Undimmed by human tears1

America! America!

God mend thine every flaw;

Confirm thy soul in self-control

Thy liberty in law!

Прекрасна патриотами,

Ты - зеркало их грез

О городах сверкающих,

Где горя нет и слез!

Америка! Америка!

Господь благослови

От берега до берега

Жизнь в братстве и любви.

These are the words from the patriotic song «America the Beautiful». Americans like to read and hear about the heroes of American history. They enjoy patriotic songs like «America the Beautiful». They are proud of their country, its achievements. And they are proud of their presidents as well as their country.

And today we shall speak about the presidents of the USA.

II Аудирование текста «Washington D.C. »

To begin with we shall listen to the text about the hometown of the President of the United States - Washington D.C. I want you to open your books. Let's look through the new words. Repeat after me.

(учащиеся повторяют слова за учителем)

Now, do it yourself. One, two, three.

(учащиеся хором читают слова)

Listen to the tape recorder.

(учащиеся слушают аудиозапись текста)

T: I want you to answer my questions.

1) What does `D.C.' stand for?

2) Who was the first president of the USA?

3) Where was G. Washington born?

4) What did he especially like?

5) Who was the third President of the USA?

6) What was written by Thomas Jefferson?

7) Which president taught himself how to read and to write?

8) What did Lincoln write?

III. Сообщения учащихся о президентах США. Проверка домашнего задания.

(Выполнение упражнения 2 на с.38 в рабочей тетради - 2, где даны факты из жизни президентов США. Учащимся надо было распределить эти факты по колонкам в зависимости от того, к кому относятся они, сделать сообщение об американских президентах.)

Your homework was to make reports about presidents.

Let's listen to your reports.

George Washington

G. Washington was the first president of the USA. He was born in Virginia. He went to school for about eight years. His favorite subject was mathematics. E also liked to study history. He grew up on a large farm. Washington led the American army in many battles during the War for Independence. He was an outstanding politician.

Abraham Lincoln

Lincoln became the sixteenth President of the USA in 1861. He was an outstanding politician. He is the author of the Emancipation Proclamation, which freed the blacks in the South from slavery. There is memorial to Abraham. A. Lincoln taught himself how to read and write. Thomas Jefferson was the third President of the USA. He is the author of the Declaration of Independence. He was an outstanding politician. The Thomas Memorial is in Washington.

IV. Просмотр видеофильма «Гора Рашмор. США» из серии «Великие творения людей».

T: Now we shall watch a film about a mountain, which attracts many people. It's a granite mountain. Four faces are carved on the mountain. The faces are sixty feet high. is an interesting place to visit. It is in South Dakota, USA. Many people come to visit this place every year. There is a great view from Mount Rushmore.

First look at the blackboard and read the questions. Be ready to answer these questions after watching the film.

1) Where is the Memorial to four famous presidents located?

2) Who was the sculptor of this Memorial?

3) In whose honour was the Memorial on Mount Rushmore built?

4) When did Borglan start to build it?

5) How long did it take to build Mount Rushmore Memorial?

6) When did Borglan die?

7) Who continue his work?

8) When was the Memorial officially opened?

V. Беседа по просмотренному фильму. Ответы на вопросы. Краткое содержание фильма.

VI. Беседа о президенте Америки Джордже Буше.

T: Children, who is the President of the USA now? When was he elected? Let's do a quick quiz about George W. Bush.

1) In which state was George W. Bush born?

a) Texas b) Ohio c) Indiana

2) Which university did he graduate from?

a) Harvard b) Yale c) George Washington

3) What is Mrs. Bush's name?

a) Linda b) Lena c) Laura

4) What are the names of his twin daughters?

a) Barbara and Jenna

b) Sarah and Suzanne

c) Julia and Pamela

5) What kind of dog does he have?

a) Labrador

b) Scottish Terrier

c) Corgi

6) When was George W. Bush first elected?

a) 1999 b) 2000 c) 2002

(Answers: 1a, 2b, 3c, 4a, 5b, 6b.)

T: Children, I want you to read the text «How to become a US President».

According to the US Constitution, a president must be elected every four years. To become a US president, you must…

· Be 35 or older.

· Be a US citizen born in the USA.

· Have lived in the USA at least 14 years.

You can only serve two terms. This means you can only president twice. This became law in 1951. Before that, the law was different. In fact, Franklin D. Roosevelt became president in 1933 and was still president when he died in 1945.

The US president is not the only person with power. The US government is divided into three parts: the President, the Supreme Court, and the Congress. There are two houses of Congress: the Senate, which has 100 members called `senators', and the House of Representatives, which has 435 members.

VII. Чтение и перевод Конституции РФ. Статья 81.

T: What about this country? Who is the President of Russia?

Listen to article 81 of the RF Constitution and explain how to become a RF President.

ѕ Президент Российской Федерации избирается на каждые четыре года гражданами Российской Федерации на основе всеобщего равного и прямого избирательного права при тайном голосовании.

ѕ Президентом Российской Федерации может быть избран гражданин Российской Федерации не моложе 35 лет, постоянно проживавший в Российской Федерации не менее 10 лет.

ѕ Одно и то же лицо не может занимать должность Президента Российской Федерации более двух сроков подряд.

VIII. Заключительный этап урока.

T: Now you know many interesting facts about the president of the USA. You've got some information about the US Constitution. Compare the US Constitution with the RF Constitution. Complete the Link List.

In Russia

In the USA

In Bashkortostan

To become a president you must be

(age)

To become a president you must have lived in the country

You can serve

(terms)

IX. Подведение итогов урока. Домашнее задание.

T: Your homework is to make a report about the President of our Republic Bashkortostan Murtasa Gubaidulovich Rakhimov. Complete the previous Link List about the Bashkortostan Constitution.

Страницы: 1, 2, 3, 4, 5



Реклама
В соцсетях
рефераты скачать рефераты скачать рефераты скачать рефераты скачать рефераты скачать рефераты скачать рефераты скачать